דבר המומחים

דבר המומחים

קחו את בריאות העור לידיים שלכם

ד"ר גיל טאובר, מומחה לרפואת עור ומין בלאומית שירותי בריאות

מדי שנה מתגלים בישראל יותר מ-10,000 מקרים של סרטני עור שאינם מלנומה (BCC ו-SCC), ויותר מ-1,500 מקרים של מלנומה, סרטן העור המסוכן ביותר (למידע נוסף אודות מלנומה). סרטני העור הם הסרטן הממאיר השכיח בעולם וגם בישראל. משנות הששים (בדומה לשאר העולם) נרשמה עלייה הדרגתית בשכיחות סרטן העור. בשלושים השנים האחרונות, חלה עלייה של יותר מ-200% במקרי המלנומה המאובחנים בכל שנה.

הנתונים מעוררי דאגה ובעייתיים. על חלק מגורמי הסיכון, כגון גיל, מגדר או מוצא, אין לנו שליטה, אך על אחרים בהחלט יש לנו, ויש בידינו את הכוח להשפיע על הבריאות שלנו ועל גורלנו. ד"ר גיל טאובר, מומחה לרפואת עור ומין בלאומית שירותי בריאות, מסביר כיצד. חשוב שתקראו!

גורמי סיכון תורשתיים

בישראל, השכיחות הגבוהה ביותר של סרטן עור נמצאת באוכלוסייה היהודית בעלת עור ושיער בהיר (ממוצא אירופאי או אמריקני). לעומת זאת, באוכלוסייה הערבית הסיכון נמוך משמעותית.

לגברים יש סיכון של פי 1.5 לפתח מלנומה מאשר לנשים. אצל נשים עד גיל 40 הסיכון גבוה יותר מגברים. לעומת זאת, מגיל 75 השכיחות עולה כמעט פי 3 בגברים לעומת נשים.

עד כ-10% מהאנשים שחלו במלנומה, ייפתחו מלנומות חדשות נוספות במהלך חייהם.

גורמי סיכון אישיים

מספר השומות הקיימות על פני העור, מהווה את גורם הסיכון העיקרי לפתח מלנומה. אנשים שלהם יותר מ-100 שומות על פני עור הגוף, נמצאים בסיכון של פי 7 לפתח מלנומה.

כרבע מהמלנומות יתפתחו משומות קיימות בעור הגוף.

סוג השומה וגודלה – שומה בקוטר של יותר מ-6 מ"מ מהווה סיכון גדול יותר.

גורמי סיכון סביבתיים

גורם הסיכון המשמעותי ביותר לפתח סרטן עור הוא דווקא הגורם היחיד שבשליטתנו: הגורם הסביבתי.

הקרניים האולטרה-סגולות של השמש, קרני ה-UV, הן המקור העיקרי לנזק הנגרם לעור בעקבות חשיפה לשמש או למיטות שיזוף.

לשמש שלושה סוגי קרני UV:

  • קרני UVA – הקשורות באופן ישיר ליצירת קמטים ולנזק עורי בטווח הארוך, וגורמות לחלק מסוגי סרטן העור.
  • קרני UVB – הקרניים שגורמות לכוויות מהשמש, פוגעות ב-DNA של תאי העור באופן ישיר ונחשבות לקרניים הגורמות למרבית סוגי סרטן העור.
  • קרני UVC – למרות שיש בהן יותר אנרגיה משאר קרני ה-UV, הן אינן חודרות את האטמוספירה ונבלמות על-ידי שכבת האוזון.

עוצמת פגיעת קרני ה-UV מושפעת מכמה גורמים, כגון:

השעה – הקרניים חזקות ביותר בין 10:00 בבוקר ל-16:00 אחר הצהריים.

העונה – זווית קרני ה-UV גורמת להן להיות חזקות יותר באביב ובקיץ.

גובה מעל פני הים – ככל שנמצאים בגובה רב יותר, כך עוצמת פגיעת הקרניים חזקה יותר.

עננות – השפעת העננים משתנה. כאשר יש עננים, חלק מקרני ה-UV נחסמים. חשוב לזכור כי גם בימים של עננות, קרני ה-UV פורצות ומשפיעות.

השתקפות – הקרניים "מוחזרות" מעל פני השטח: מים, חול, שלג, מדרכות או דשא, ומעצימות את החשיפה.

מלבד סרטן העור, החשיפה לקרני UV עלולה לגרום להזדקנות מוקדמת של העור, לקמטים, לאובדן מוצקות העור, לכתמי עור, לשינויים עוריים טרום-סרטניים, לקטרקט ולבעיות ראייה נוספות, וכן לפגיעה במערכת החיסונית העורית.

גילוי מוקדם

סיכויי ההחלמה מסרטן העור נמצאים ביחס ישיר לעומק הממאירות, ועל כן, הגילוי המוקדם מכריע וחשוב מאין כמותו.

בדיקה עצמית – מומלץ לבצע בדיקה עצמית של העור פעם בחודשיים. לאחר מקלחת, עמדו בחדר מואר מול מראה גדולה וסקרו את עורכם על מנת לחפש שינויים. עברו על כל הגוף, מקדימה ומאחורה, תוך הרמת זרועות. אל תפסחו על כפות הידיים והרגליים, ציפורניים, איברי מין וכו'. על ידי סקירה תקופתית שכזו, לומדים להכיר היטב את השומות הקבועות וכתמי עור שונים, ולהבחין בשינויים החלים בהם. אם יש צורך, מומלץ לצלם את הנגעים על מנת לערוך השוואות תקופתיות (אל תשכחו לציין את תאריך הצילום ואת אזור הגוף בו הצילום נעשה. ניתן להעמיד סרגל קטן ליד השומה על מנת להעריך את גודלה).

בכל מקרה של שינוי בגודל, בצורה, בתחושה או בצבע שומה, או במקרים של פצעים בעור המפרישים או מדממים ואינם מחלימים, יש לפנות בהקדם לרופא עור.

בדיקה שגרתית על ידי רופא עור – מומלץ לפנות לרופא עור אחת לשנה, לסקירת שומות שגרתית. רופא העור יבחן את השומות בעזרת דרמטוסקופ ויקבע אילו מן השומות זקוקות לבחינה נוספת. הרופא ימליץ על ביופסיה של שומה חשודה לבחינה פתולוגית על מנת לקבוע אם השומה סרטנית או לא. המשך הטיפול ייקבע בהתאם לממצאים.

ובינתיים, טיפים והמלצות שיסייעו לכם להגן על עורכם: 

  1. הימנעו מחשיפה ממושכת לשמש בשעות המסוכנות, בין 10:00 בבוקר ל-16:00 אחר הצהריים.
  2. השתדלו ללבוש בגדים קלים וארוכים, הקפידו על כובע רחב שוליים ועל משקפי שמש עם עדשות המסננות קרני UVA ו-UVB.
  3. השתמשו בקרם הגנה עם מקדם הגנה (SPF) הגבוה מ-30. מרחו את הקרם לפחות רבע שעה לפני היציאה אל השמש, ובאופן תכוף (מדי שעתיים) במהלך השהות בשמש. אם אתם מזיעים או נמצאים במים, מרחו קרם הגנה בתדירות גבוהה יותר.
  4. העדיפו איפור עם מקדם הגנה, להגנה נוספת.
  5. שיזוף מסוכן לבריאות! הימנעו משיזוף בשמש או במיטות שיזוף. למראה שזוף, העדיפו משחות לשיזוף עצמי.
  6. ויטמין D חיוני לבריאות העצמות. מלבד השמש, ישנם מקורות נוספים לוויטמין D, כגון מוצרי חלב, ירקות ירוקים, ודגים כגון סלמון וטונה. אם אתם סובלים ממחסור בוויטמין D, ניתן לרכוש תוסף בבית המרקחת או בחנויות למוצרי טבע.
  7. בדקו את עצמכם באופן תדיר וגשו לבדיקה רפואית פעם בשנה, או על פי המלצת הרופא.

זכרו – גילוי מוקדם הוא המרכיב המרכזי בהורדת התמותה!