הקץ לשעבוד הקלורי

חני סקאל, דיאטנית ראשית לאומית שירותי בריאות

"אכלתי יותר מדי?", "כמה קלוריות יש במנה הזו?", "אני תמיד עולה במשקל בחג". אנחנו חיים בעידן בו הכל נמדד במספרים: עושר, הצלחה, לימודים ואפילו (או שמא – במיוחד?) הדבר הבסיסי ביותר עבורנו: האכילה.
האכילה נמדדת לפי תחשיב של כמה פרוסות לחם, כמה קלוריות, כמה "מותר", כמה קילוגרמים עלינו או ירדנו – שלל מספרים שמשפיעים על האכילה שלנו ועל מצב הרוח.

מאז ומעולם גופי בריאות עסקו במאזני קלוריות ובהנגשתם לאוכלוסייה. הם מצאו דרכים להקל עלינו בתחשיבים השונים, בין אם בספירת קלוריות או בחישוב כמויות אוכל, כשהמטרה היא ללמד אותנו כיצד להגיע למאזן בו כמות הקלוריות שאנחנו מוציאים, גדולה מכמות הקלוריות שאנחנו מכניסים, או לדעת, לכל הפחות, איפה טעינו וכיצד ניתן להשתפר. הם עשו עבורנו חשבון, ואנחנו אימצנו את שפתם – שפת המספרים.

האם 100 קלוריות של שוקולד שווי ערך ל-100 קלוריות של ירקות?

מחקר רחב היקף שפורסם ב-JAMA – The Journal of the American Medical Association, אחד מהעיתונים הרפואיים הידועים בעולם, קורא לנו לעצור. לעצור את הספירה. לעצור את החישובים. לעצור את העיסוק המתמיד ב"כמה" ולעבור לחשוב על ה"מה". מסתבר, על פי המחקר, שדין קלוריות של קינוחים ומאפים אינו שווה לדין קלוריות המגיעות מירקות או מבשרים, ושמלבד המספרים היבשים של הערכים הקלוריים, ישנם גורמים רבים המשפיעים על המשקל, וביניהם סוג המזון והאופן בו האדם מתייחס לאכילה ולתזונה שלו.
"רוצים להרזות?" החוקרים שואלים, "תתמקדו באיכות המזון ולא בכמות".

הסכנה שבשליטה

בשיח סביב אוכל, דיאטות והרזיה, עולה המושג "שליטה": לשלוט באוכל, לשלוט על החשקים, לשלוט בעצמי. אנחנו גאים בעצמנו כשאנחנו מצליחים להגיע לשליטה אבסולוטית באוכל שלנו, ומתאכזבים כשאנחנו נכשלים. ההתעסקות באוכל הופך למאבק. עולם התוכן של העיסוק באוכל הופך לרווי בקונפליקטים, במתח ובקרבות – אנחנו אל מול האוכל, אנחנו אל מול החשקים, אנחנו אל מול ההנאה. בקרב הזה אין אמצע. יש מנצחים ויש מפסידים.

בחירה מבוססת מחשבה

בניגוד לשליטה באוכל, שנצבעת בשחור ובלבן, קיימת גם הצבעוניות של הבחירה, של המגוון, של האפשרויות.
אותו מחקר שפורסם בעיתון ה-JAMA, טוען שהמיקוד שלנו חייב להיות ב"מה" אוכלים, ולא ב"כמה", כשהמטרה היא התמקדות במזונות מלאים ומזינים, שישביעו אותנו ויספקו לנו את חומרי המזון שהגוף זקוק להם.

לטענת החוקרים האכילה חייבת להיעשות תוך הקשבה לגוף ותוך בחירה ומודעות:

  • האוכל איננו שדה קרב, אלא שותף חיוני ונחוץ לחיינו, וחייבים ללמוד להסתדר אתו, לא לשלוט בו.
  • בחירה המבוססת על מחשבה תוביל להנאה מהאוכל, ללא תחושה של הפסד או החמצה.
  • אכילה מתוך בחירה מודעת המבוססת על ידע, תאפשר ירידה במשקל ללא מאבקים פנימיים, והסתגלות לדפוסים החדשים צעד אחר צעד, עד שהם הופכים לחלק מאתנו, בלי להרגיש שעשינו מהפכה בחיים.
  • בחירה תוביל לשינוי בדפוסי חשיבה. לרדת במשקל בלי להילחם, בלי להיאבק, בלי להתחרט ובלי להרגיש כישלון.
  • בחירה מאפשרת הקשבה לגוף ולנפש. לדעת מה הם צריכים. לאפשר אכילה מתוך קשב, מתוך שיח פנימי מכיל ומכבד. לאפשר שינוי אמיתי שישמר לאורך זמן, תוך שמירה על כללים בריאים, לפי הידע המדעי הקיים.

לצאת מעבדות לחירות

שינוי המחשבה, שינוי תפיסתי ושינוי הגישה סביב האוכל – הם שיאפשרו את ההנאה מהאוכל גם בימי החג, עם כל המאכלים המיוחדים, החגיגות והארוחות, וגם ביומיום, בשגרה. הם שיאפשרו את היציאה מעבדות שהעיסוק בקלוריות, בתחשיבים ובצורך בשליטה יוצרות עבורנו, אל עבר החירות שבבחירה מבוססת-מחשבה, החירות שבהקשבה לגוף.

צוות הדיאטנים והדיאטניות של לאומית, פועלים בהתאם לצרכים הייחודיים של כל אדם ואדם: מייעצים, מסייעים, תומכים ומלווים, במטרה לאפשר ניהול אורח חיים בריא ומאוזן, הכולל תזונה נכונה, הרגלי אכילה מיטביים והתמודדות עם ההיבטים הרגשיים הקשורים באוכל.

אל תאמרו "לא עכשיו", אל תגידו "אחרי החגים"!
התקשרו עוד היום למוקד שירות הלקוחות בטלפון 507* וזמנו תור עם אחד מהדיאטנים ומהדיאטניות המוסמכים של הקופה, בעלות של 29 ₪ למפגש בלבד!