ויסות חושי אצל ילדים

,ד"ר שי מרקו, מומחה בנוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד

מומחה ברפואת ילדים, רפואת שינה, לאומית שירותי בריאות

העולם סביבנו עמוס בגירויים חושיים, המוזרמים אלינו באופן רציף. אנחנו מריחים את האוכל בתנור ובו בזמן שומעים את משאית הזבל בקצה הרחוב, מודעים למגע הבד של החולצה שלנו ומתבוננים על התמונות על הקיר ומעריכים את הבלאגן שבסלון. אנחנו לומדים מגיל צעיר מאד מה נעים לנו ומה לא, ולומדים כיצד לסנן ולנטרל את הגירויים שאינם נחוצים לנו באותו הרגע. אנחנו נשים לב לרעש המקדחה ברקע, אך תוך זמן קצר ביותר נתרגל לרעש ולרוב נפסיק להתייחס אליו, אנחנו נהנה מריח העוגיות בתנור, אך גם כאן, תוך שניות, הריח יסונן על ידנו  ויפסיק להיות בולט או משמעותי, ואפילו הבלאגן פחות יפריע לנו אחרי מספר דקות.

הקושי בעיבוד הגירויים שבסביבנו

היכולת הכללית שלנו לקלוט את כל הגירויים סביבנו ולעבד אותם מוחית בהתאם, כדי להתמודד ולהגיב אליהם כלפי חוץ, אינה יכולת אחידה ויש שונות רבה בין כולנו. מצד שני יש הרבה מאוד מבוגרים וילדים הסובלים מהפרעה בוויסות חושי. הפרעה כזו מביאה לחוסר היכולת לעבד באופן מאוזן ונעים את הגירויים השונים מהסביבה. המוח אינו מצליח לתרגם את המידע שנקלט על ידי החושים בצורה יעילה או נכונה ועיבוד המידע החושי, שנעשה על ידי שמיעה, ראיה, מגע, טעם או ריח, משתבש, ונוצר מצב בו העיבוד השגוי של הגירויים גורם לקשיים ואתגרים בתפקוד יומיומי. הפרעה בוויסות החושי יכולה להשפיע על אחד החושים או על מספר חושים, ויכולה להופיע בעוצמות ודרגות שונות. 

על שני קצוות - תת ויתר רגישות תחושתית 

קיימת קשת רחבה של הפרעות בוויסות חושי. ילדים רבים הסובלים מהפרעה בוויסות חושי נוטים להתקשות במעברים  בין מטלות ושינויים בלוח הזמנים ומקומם במרחב, לסבול מהתקפי זעם רבים, מחרדות ומחוסר נינוחות כללית. יש שיגיבו בתמונת התנהגות של הימנעות ממשית ויש שיגיעו למצב שיראה כהפרעת קשב, או קשיים אובססיביים כפייתיים, ואחרים יקצינו עד כדי מצבים של חוסר יכולת התמודדות חברתית, לימודית, משפחתית ונפשית. התסמינים של הפרעה בויסות החושי מופיעים אצל רבים מהאוכלוסייה, אך מוגדרים כהפרעה כאשר הם משפיעים על חיי היומיום ופוגעים באיכות החיים.

    • בקצה אחד של הקשת נמצאים הילדים שסובלים מרגישות יתר או תגובתיות יתר. הילדים הללו מרגישים את העולם בעוצמות גבוהות מידי. כל גירוי יהיה מבחינתם עוצמתי מאוד. ליטוף יחשב כמכה, או דיבור קל וצחוק  מעט חזק יחווה כצעקות וכדומה.  הם ימנעו, למשל, ממגע של דשא או חול, יהיו רגישים לרעשים או למרקמים שונים. הם ימנעו ממגע של אנשים ויתפסו בעיני הסביבה כילדים זהירים מאד, לא תמיד חברותיים ומרוחקים.

 

  • מנגד, בקצה השני, נוכל למצוא את הילדים שסובלים מתת רגישות או תת תגובתיות. בכדי להרגיש משהו הילדים הללו זקוקים לגירויים חזקים או למגע חזק. ילדים אלו אוהבים להתפלש בבוץ, נהנים מלכלוך ובלאגן, מחפשים חוויות אקסטרים.  הילדים בקצה זה של חוסר הוויסות החושי, פעמים רבות נתפסים כילדים עם בעיות התנהגות, ילדים »מופרעים«, ובמקרים רבים מאובחנים בשוגג כילדים הסובלים מהיפראקטיביות ומבעיות קשב וריכוז.

ממדי התופעה

הבין 10-15% אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מדרגה זו או אחרת של הפרעה בוויסות החושי. בשנים האחרונות ישנה עליה במודעות לתופעה, עובדה המקלה על זיהוי מוקדם של הבעיה וקבלת אבחונים וטיפולים מתאימים. 

הגורמים האחראים להפרעה בוויסות חושי

מחקרים מראים כי בילדים עם הפרעת ויסות חושי יש פעילות נוירולוגית חריגה בעת חשיפה לגירויים, וכי לוקח לגופם זמן ארוך במיוחד להתרגל לגירוי או לתחושה. נמצאו הבדלים במבנה של המבנים של החוטים המקשרים בין אזורי חישה שונים במח, בעיקר בחלקים אחוריים שלו. כמו כן, נימצא גם מרכיב גנטי חזק, ופעמים רבות אחרי אבחון של הילד מבינים כי ההורים סבלו/סובלים גם הם מביטויים שונים של ההפרעה. לידה מוקדמת וסיבוכים בלידה גם כן נמצאו כמשפיעים ומגבירים את הסיכוי לסבול מהפרעה בוויסות החושי. 

ההתמודדות עם ילדים הסובלים בהפרעה בוויסות החושי

חשוב להבין שההתנהגויות אינן באשמת הילדים או בשליטתם. נגיעה, אשר בקושי מורגשת אצל רובנו, מרגישה כמו תקיפה, בלון שמתפוצץ כרעש מחריש אוזניים ומבעית, ואור השמש כמנורה מסנוורת המופנית ישירות לעיניים. פעולות יומיומיות בסיסיות, כגון שטיפת ידיים, גזירת ציפורניים או חפיפת שיער הן פעולות שיכולות להיחשב מכאיבות עבור ילדים אלו ומקור למריבות וויכוחים. אוכל הופך לנושא מאבק ואינטראקציות חברתיות למורכבות וטעונות. הילדים הללו אינם ילדים הסובלים מבעיות קשב, דיכאון, בעיות חברתיות או התנהגותיות, הם אינם עושים «דווקא» ואינם נגד איש, הם בעד עצמם.

הטיפול בבעיות ויסות חושי נעשה אצל מרפאות בעיסוק, תוך שילוב של עבודה תחת הדרכה בבית. מטרת הטיפול היא חשיפה הדרגתית של הילד למרקמים ולתחושות השונות, עד להסתגלות. במהלך הטיפולים מאתגרים את הילד תוך כדי משחק, ועובדים על תגובות נאותות ותפקוד הנתפס כמקובל חברתית.

כחלק ההדרכה ההורים ילמדו אודות גירויים חושיים. ההורים ילמדו כיצד לעשות שינויים והתאמות על מנת ליצור מקום מבטחים עבור ילדם, מקום בו הגירויים הם בדרגה המתאימה עבור הילד וילמדו כיצד להיערך ולהתמודד עם הילד במקומות בהם אין שליטה על הגירויים. בנוסף, ההורים ילמדו כיצד לצפות תגובות אפשרויות, כיצד לנהל אינטראקציות חברתיות וכיצד להדריך את הצוות החינוכי האחראי על הילד.

חשוב לציין כי לחלק לא מבוטל מהילדים עם האבחנה של קושי בוויסות חושי, יש תחלואה נילווית של לקויות למידה, קשיי קשב, בעיות רגשיות ואחרות. בעיות אלו, עולות לדיון ומחייבות התייחסות במסגרת ההערכה הנוירולוגית השוטפת, של נוירולוג הילדים. תפקידו של הנוירולוג, להוות גורם מקשר ומכוון להערכות והטיפולים השונים ולנהל את הטיפול בילד בצורה המיטבית ביותר.